Dushi Bonaire

30 juli 2019 - Kralendijk, Caribisch Nederland

De helft. De helft van ons avontuur is voorbij! 😳 Echt bizar. Ik kan me er nog geen voorstelling van maken dat we straks weer weg moeten hier. Het is zo gewoon geworden dat we in de warmte wonen en geen verplichtingen hebben hier. Gaat nog even wennen worden denk ik in de kou.

3 1/2 maand voorbij. We hebben echt weer fantastische dingen meegemaakt.

Sem is ruimschoots over naar groep 7. Hij heeft echt een prachtig rapport gekregen met wat kleine aandachtspuntjes. Zelfs een 9.4 voor zijn spreekbeurt! Super trots op hem. Het schoolreisje verliep iets anders dit jaar. Ze zijn gaan vlotten bouwen. Aan de oostkust hebben ze naar drijfhout gezocht en zijn toen naar Sorobon gereden om mooie vlotten te bouwen. Gelukkig kon papa de huisvader ook mee want de juf kon niet zo goed timmeren. Ook het 'eindfeest' was erg leuk. Hij houdt er niet van om op een podium te staan maar heeft heerlijk in de achterste hoek meegezongen met zijn klas. Geen normale foto van hem kunnen maken, zo verscholen was hij. 🤣 Hij heeft inmiddels alweer 3 weken vakantie en vermaakt zich nog prima! Ik vroeg vandaag nog of hij 7 maanden lang vindt maar een jaar had hij ook goed gevonden.

Ook ik heb inmiddels vakantie. 2 weken lang! 40uur werken is best veel als je onregelmatige diensten hebt maar als ik vrij ben (voor of na werk) is het eigenlijk altijd vakantie. Zeker omdat Thomas een baan (tje) erbij heeft. Hij werkt 1 keer per week in het restaurant van Hillside. Dat is het hotel met zwembad waar we wel eens heen gaan. Dus af en toe een cocktailtje bij happy hour moeten kunnen toch. 😁

We zijn inmiddels met de watertaxi naar klein Bonaire geweest. Omdat we hier wonen mogen we voor de lokale prijs mee gelukkig. Dat scheelt een hoop! Klein bonaire is een onbewoond eiland wat aan de westkust van bonaire ligt. Het midden van het eiland is begroeid met bomen en struiken met veel cactussen. Rondom ligt een hagelwit strand met natuurlijk een blauwe zee. Je kan een snorkelroute volgen waarbij je langs het rif snorkeld. Op zich best mooi maar niet mooier dan we al hebben gezien. Wel zijn hier veeeeeel schildpadden. Bij een stukje wandelen zagen we iets boven het water uit komen. En verderop nog iets en nog iets. We hebben 5 verschillende schildpadden gezien en met 2 tegelijk gezwommen! Ook schildpadden moeten blijkbaar een nr 2 doen wat er niet heel smakelijk uit ziet. En ik kan je vertellen, de drolletjes van George waren er niks bij!! 😂

Iets wat hoog op ons lijstje stond qua waterpret was een baitball. Dat is een school vissen van duizenden bij elkaar die zich in een bal voortbewegen.

Zo was ik met Thomas aan het snorkelen bij Donkey beach. We waren onder water aan het filmen maar hadden nog niet echt iets bijzonders gezien. De hadden de telefoon weer even aan de kant gelegd om te drogen. Terug in het water werden we geroepen door een man op een duikersboot. Als iemand midden op zee loopt te schreeuwen en naar beneden wijst is er eerst even een 'Ojee' moment. (Bij mij in ieder geval 😂)

Met het hoofd onder water zagen we wat hij bedoelde. Baitball! Duizenden vissen bij elkaar! De vissen zijn ongeveer 30-40 cm groot met hele grote ogen. WAAROM HEBBEN WE DE TELEFOON WEGGELEGD! Ze zwommen flink door dus na een paar minuten konden we ze niet meer bijhouden. We baalden echt dat het niet op camera stond. Sem was bij een vriendje dus ik dacht: we gaan gewoon. Als een malle zijn we op de scooter gestapt (je bent een tokkie of je bent het niet) en naar het volgende strand gereden. Bij Bachelors beach zagen we de boot weer. We moesten echt nog een flink stuk zwemmen maar we hebben ze weer gevonden. Nog een kwartier tussen ze gezwommen met als toetje 3 grote tarpons! De duikersboot vond het wel gaaf dat we ze gevolgd waren en gelukkig mochten we meeliften op de terugweg zodat we niet helemaal terug hoefde te zwemmen. Thuis wel aan een teleurgestelde pre-puber (pff) moeten vertellen dat we in een baitball gezwommen hebben. Ruim een week later waren we met zijn drieën bij Pink beach. Sem en ik zaten lekker aan de kant toen hij wat zag bewegen. Elke dag is hij op zoek geweest naar de baitball dus ik dacht, nee joh, vast niet. Maar het was hem wel! Vlakbij de kust, een grote zwarte vlek! Sem en ik zijn erin gesprongen terwijl Thomas van de andere kant kwam die verderop aan het zwemmen was, met telefoon! Echt super gaaf om het nog een keer mee te maken maar gelukkig nu ook met Sem! Deze keer werden ze opgejaagd door een grote barracuda. 😬

Er was nog iets wat hoog op ons lijstje stond. Echt niet verwacht dat we ze ook zouden zien. We waren even een duikje aan het nemen na werk bij Coco. We wilden eigenlijk net weggaan toen we veel boten bij elkaar zagen op zee. Dolfijnen! Ze waren aan het springen voor de boten uit. Echt vet! Ook hier waren ze weer snel weg. Tja.. wat doe je als het toch elke dag vakantie is en je bent hier maar 1 keer enz enz enz. Je gaat ze gewoon achterna! Dus wij weer op de scooter naar de andere kant van de baai gereden. We moesten wel even op ze wachten want ze waren een tijd onder water verdwenen maar daar waren ze weer. De boot die ze aan het volgen was kwam nog een stukje dichter bij de kust dus we konden ze goed zien! Echt fantastisch!

Onder water is het nog steeds niet saai. Nog steeds zien we nieuwe dingen of nieuwe plekken. De grote vissen worden nu wel favoriet. Als je aan het zwemmen bent en er komt een tonijn langs je heen van bijna 2 meter is echt fantastisch! De barracuda's daarin tegen blijven echt creepy. En als ze nou ver op de bodem blijven, maar ze houden er erg van om op ooghoogte te zwemmen van je. Brrr.

Ik ben met Thomas naar de Cadushi distillery geweest in Rincon. Ze maken hier hun eigen likeur van cactussen met wat limoen erdoor. Echt heel erg lekker! Je mag namelijk alles proeven! Elk ABC eiland heeft zijn eigen likeur gekregen maar ook rum, gin en whisky worden hier gemaakt. Gelukkig hoefde ik niet te werken hierna want dit waren een hoop drankjes om te proeven. Hop op de scooter terug naar huis. 😂

We hebben ook weer even mogen genieten van de totaal omslachtige maar geweldige manier hoe alles hier werkt.

Eens in de 5 jaar worden hier ALLE kenteken platen vervangen voor nieuwe. Deze keer onder het mom van: ze worden zo vaak gestolen omdat er een flamingo op staat. Ik denk dat het een verkapte manier is om iedereen minimaal een half jaar wegenbelasting te laten betalen. Dat is namelijk een vereiste om je nieuwe platen op te mogen halen, dat je kan bewijzen dat je de eerste helft van 2019 hebt betaald. Er zijn hier 10 dagen voor uitgetrokken waarin je zonder afspraak de platen kan ophalen bij de gemeente. Van totaal 18000 voertuigen op het eiland. Je begrijpt het al. Het is druk. Er is een opstelling gemaakt van witte stoeltjes die leiden naar de ingang. Voor ongeveer 45 minuten heb ik de stoelendans gedaan waarbij je elke keer een paar stoeltjes opschuift. Iedereen moet dit doen dus de sfeer is gemoedelijk en gezellig in de zon. Toen ik eenmaal was aangekomen bij de mevrouw achter het bureau heb ik al mijn papieren laten zien en kreeg ik een nummertje. Ze zei: ga nog maar even zitten Rosa. ROSA! 🥺 Nee, Ik ben Suzanne, de nieuwe eigenaar. Nummertje weer ingenomen helaas. Ik kreeg een aparte afspraak omdat de auto blijkbaar nog niet op mijn naam stond geregistreerd. 3 weken later stond ik er weer met mijn goede gedrag en nu was het zo geregeld. Ik heb nieuwe nummerplaten EN de auto is nu echt van mij. Ik heb maar niet gezegd dat ik hem alweer wil verkopen tegen deze mevrouw.

Over 'patron' zeg ik even niets. Anders jinx ik het. (Hij is namelijk verkocht, maar vraag niet hoe🤫)

Op werk is het nog steeds hetzelfde. Rustig. 😂 Ik ben in totaal bij 6 bevallingen geweest in 3 maanden. Maar ook dan heb ik niet heel veel gedaan. De huisbezoeken blijf ik het leukst vinden. We hadden laatst een huisbezoek op een zeilboot. Die mensen vaarden de hele wereld over en het plan was nu als de baby een paar weken oud was om richting Fiji te gaan om daar een paar maanden te blijven. Ik zou er niet voor kiezen maar wat een fantastisch leven heb je dan. Bij de kas di kuido (bejaardenhuis) was weer wat spannends. Ze hebben een mister verkiezing gehouden met de bewoners. Een heus podium werd opgebouwd en vrienden en familie waren uitgenodigt. Onder begeleiding van een verzorgende liepen of rolden ze het podium op onder luid gejoel waarna ze beoordeeld werden door de jury. Echt hilarisch om te zien!

We hebben ook een prematuur binnen gekregen. Geen mensenbaby maar een vogeltje die net uit het ei was en geen moeder meer had. 1 van de verloskundige is erg begaan met de vogels en flamingo's op het eiland en besloot hem mee te nemen. We hebben hem Snowy genoemd omdat het een snowy plover vogel was. We hebben hem warmgehouden in de couf en gevoed met water met sucrose voordat hij naar de vogelopvang werd gebracht. Hygiënisch? Nee. Vermakelijk? Ja. Leuke dagbesteding ipv netflixen? Ook ja. 😁

We zijn ook voor het eerst naar het nationaal park geweest. Je hebt echt een pick up nodig om er doorheen te rijden maar er zijn ook wandelroutes. Er is een berg die je kan 'beklimmen'. Thomas gaat binnenkort met collega's erheen want dat is echt niet voor mij bedoeld. De jongen achter de balie zei dat er ook een makkelijke berg was die we nu konden doen. Tuurlijk, waarom niet. Als die makkelijk is. Nou.. niet dus. Omhoog ging goed en het uitzicht was echt prachtig maar op de weg naar beneden heeft Sem weer wat woorden erbij geleerd . 😁 Ik heb vandaag geoefend in de Toyota hillux van een kennis met formaat bakbeest dus misschien binnenkort wel echt naar het park.

In de bioscoop draaide deze maand de Lion King. Daar moesten we natuurlijk naartoe! En niet in zomaar een bioscoop maar een open lucht bioscoop! Gewoon onder de sterren. Als je binnenkomt pak je een plastic stoel en die zet je ergens neer. Met een bak popcorn (beetje oud) kan je elke 3 weken genieten van een nieuwe film.

Kortom, we vermaken ons nog prima. Of we nou heel actief zijn met touren of wandelen of een relax dag bij Eden beach of cocktails bij Divi..  al 3 1/2 maand op vakantie en nog 3 1/2 maand te gaan. 😁 en er komen nog veel leuke dingen aan. Binnenkort gaan we naar de scheetjes en we krijgen bezoek!

Aantal bevallingen: 6

Warmste dag: 33 graden

Koudste dag: 26 graden

Aantal muggenbulten: 13000

Aantal incidenten met honden: 2

1. Erik Van de geest:
    30 juli 2019
    Leuk weer te lezen😁 de helft alweer voorbij , gaat zeker snel. Nou tot snel😬
  2. Ank vd Burg:
    30 juli 2019
    Hahaha....wordt nog wel een dingetje als je terug moet 😂😂😂
  3. Silvana:
    31 juli 2019
    Heel gaaf om te lezen!!! Ik hoop dat jullie je nog wel kunnen aarden hier in dit kikkerlandje. Geniet nog van de andere 3.5 maand en ik hoop dat er nog een blog komt! Dikke kus aan jullie, en nog even voor Sem: echt zo super goed dat je het zo goed doet op school!!!